Day 8: De markt & Welcome Home - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mandy - WaarBenJij.nu Day 8: De markt & Welcome Home - Reisverslag uit Jinja, Oeganda van Mandy - WaarBenJij.nu

Day 8: De markt & Welcome Home

Door: Mandy

Blijf op de hoogte en volg Mandy

07 Oktober 2016 | Oeganda, Jinja

Gisterenavond heb ik in mijn prinsessenbunker nog een film aangezet, halverwege ben ik alleen in slaap gevallen en werd om 2.30 wakker want ik moest plassen.. Half slapend klauter ik mijn bunker uit, spray in mijn hand, zaklamp in mijn mond en de andere hand vrij om mijn bunker zorgvuldig weer dicht te maken.. Op zn Pink Panthers sluip ik naar de badkamer en druk het licht aan en duw de deur open. Niks te zien, snel plassen en alles in de gaten houden op indringers.. Bunker weer in duiken en alles weer uitstekend dicht maken.. Toen duurde het weer een halfuur voor ik kon slapen. Na het overheerlijke maar eentonig ontbijt, lopen we aan naar het weeshuis. Vandaag hebben we een drukke dag gehad en dat begon met een bezoek aan de markt, ik heb nog nooit in mijn hele leven zoiets gezien.. Ik kwam binnen lopen in een of andere Brabanthallen maar dan heel vies en zag overal eten liggen, mensen lopen, mensen zitten, kinderen op de grond spelen.. Omdat ik met mijn werk geld in heb gezameld gingen we onder andere van dat geld eten kopen.. Leuk om te zien hoe dat gebeurd maar ben blij dat ik in Nederland gewoon naar de Appie kan waar alles schoon en verpakt is. Niet dat ik ooit zelf boodschappen doe, mama dan. Ben blij voor mijn moeder dat ie normaal boodschappen kan doen en niet een kip moet uitzoeken die nog leeft, die ze thuis zelf moet slachten. De gangen tussen het eten door waren smal, overal vlogen beestjes en mensen keken ons aan. De kok die mee was om het eten in te kopen, was aan het onderhandelen bij een vrouw die gember verkocht. Dat is het enige wat ik mee kreeg want er vlogen 3 gekke wespen en die moest ik in de gaten houden. De gangen waren smal zoals ik al zei dus die wespen vlogen dicht bij mij, ik kon niet weg lopen want dat was ook zo raar... In Nederland was ik allang gaan rennn voor mijn leven. De kok was klaar HE HE, ik liep meteen met 40 km aan naar het volgende. De vis en vlees afdeling.. Nou jongens je kan al een beetje indenken hoe dat eruit zag. Eerst de visafdeling waar de vissen op tafel lagen nog helemaal intact en de tafel ernaast waren ze flink in de vissen aan het steken en snijden. De vleesafdeling... dat was pittig en als je de foto's ziet die ik bijgevoegd heb, dan is pittig denk ik zacht uitgedrukt. De koeien/geiten/varkens weet ik veel wat het waren hingen aan de muur of lagen op een tafel. Mensen konden dan een stuk kopen en ze sneden het er zo af, kinderen waren hier gewoon op de grond aan het spelen, heel onwerkelijk... Het stonk hier zo erg, toen ik een stuk verder liep kwam ik bij de kippen aan... Die misschien wel met 25 in 1 hok zaten. Mannen die langs liepen met kippen in hun handen en aan de kip trokken om te laten zien hoe goed vlees het was. Ik wist echt niet wat ik zag, een man komt naar mij en gebaart met zijn handen gevuld met 2 zielige kipjes of ik er 1 wil, uhm nee bedankt. Ik liep snel door waardoor ik ineens aan mijn hand word getrokken door een man die op de grond zat en zei '' you are beautiful '' Uhu ja prima, ruk mijn hand los en loop met 60 km door. De kok vond hier de kip te duur, dus we gingen ergens anders kip halen maar eerst nog houtskool. Onderweg naar de houtskool keek ik naar buiten en reed er een Boda Boda ( motor ) langs met een vrouw achterop met een baby in der handen en ook nog een levende kip.. My god.. Ik kan niet eens fietsen met mijn telefoon in mijn hand en deze mevrouw moest en haar eigen vasthouden op die Boda Boda en der baby en der kip. De weg is zo hobbelig, de breakdance op de kermis is er niks bij. We gingen houtskool halen bij een heel arm dorp, echt huizen die daar stonden vielen bijna uit elkaar en waren allemaal van hout bij elkaar getimmerd. Tenminste ik denk getimmerd weet niet hoe anders. Het is zo erg om te zien dat kinderen die daar rond lopen, zo moeten opgroeien. Geen schoenen, kapotte kleding, geen eigen kamer of fatsoenlijk dak boven hun hoofd.. Zelfs geen luiers.. Je kan je indenken hoe dat eruit ziet en ruikt. 1 klein meisje die bij ons is kwam kijken, had een hele bruine vlek achter op haar broekje, een grote snottebel, kapotte kleren en geen schoenen.. Dat gevoel wat ik kreeg toen ik dat zag is niet te beschrijven.. Houtskool gekocht en hup naar de kippen, ik bereidde mezelf alvast voor op het ergste maar dat was niet genoeg. We kwamen aan en moesten door een poort lopen waar we uit kwamen in een tuintje en verder in dat tuintje was het kippengedeelte... Overal vlogen vliegen en dat was niet gek toen ik dichterbij kwam; ik zag kippen, een kokende pan met water, messen, bloed, ingewanden en 2 mannen. Die mannen waren de kippen aan het slachten en ontleden voor mijn neus. De kippen waren al half dood denk ik en werden in de pan gegooid, daarna kaal geplukt, werden de poten er afgesneden en de binnen kant van de kip eruit getrokken. Mijn maag draaide 3 keer om toen ik dat zag, toen de kippen klaar waren werden ze in een plastic zak gestopt zonder iets er om heen en we konden gaan, met 5 kippen in een plastic zak. Nou heerlijke start van de dag.. na het kippenavontuur waren we klaar en konden we naar het weeshuis. Iedereen hielp de kok met uitladen van de gekochte spullen, het waren een aantal tassen en uitgerekend IK, krijg de tas met kip. Ik hield een tasje vast met daarin 5 kippen die net voor mijn neus waren kaal geplukt. Na dit heftige avontuur moesten we nog een aantal kinderen fotograferen, een aantal broertjes en zusjes moesten nog met elkaar op de foto voor in hun adoptiedossier. Toen we daarmee klaar waren was de lerares al bezig met haar les en ik was benieuwd of ze mijn tips onthouden had van gisteren en dat toepaste. Ze zat buiten met de kinderen en was '' colour yellow '' aan het leren, in 2 gescheiden groepen !!! Ze liep naar mij toe en zei in het Engels: '' kijk ik heb de kinderen gescheiden voor meer rust en de concentratie en heb 1 onderwerp die ze leren de kleur geel ''. Ze had mijn advies opgevolgd :D Ik was zo trots niet alleen op haar maar ook op mezelf, dat ik een verandering heb mogen en kunnen maken hier, geweldig. Ze had ook nog een terug koppeling gemaakt naar gisteren en had de kinderen gevraagd naar '' colour red '' . Super goed, ze heeft echt wat met mijn tips gedaan en je merkt het meteen bij de kinderen en er is meer rust. We hebben even staan kletsen en ze bedankt mij nog een keer voor de tips en ik bedank haar voor het goede les geven aan deze lieve kinderen. Kinderen zijn volop bezig met de kleur geel, er vallen regelmatig bloemen uit de boom, die bloemen zijn geel. Komt er een kindje naar mij toe met die bloem en zegt: '' colour yellow '', waarop en meerdere kinderen volgen met die bloemetjes. Ik deed de bloemetjes bij de kinderen achter hun oren en ze hadden helemaal lol.
Tijdens het vrij spelen buiten, staat er een jongetje bij mij met een stukje hout, dat komt waarschijnlijk van het renoveren. Ineens krijg ik een idee, ren naar binnen en pak een stift. Ren snel terug en pak het stukje hout van het jongetje en teken er een telefoon op, een scherm en toetsen.. Je wilt niet weten hoe blij hij daar mee was en hij heeft de hele tijd lopen bellen, de andere kinderen zagen dat en kwamen ook aan met een stukje hout waar ik allemaal telefoontjes op moest tekenen. 1 kindje was er zo blij mee dat hij toen ze naar binnen liepen voor lunch, hij het in zijn broekzak deed. Helaas is het niet zijn eigen broek en moet hij die broek met iedereen delen maar het ging even om het idee. Na onze lunch zijn we terug gegaan naar het weeshuis en moesten we nog enkele kinderen fotograferen, in de zon kan ik je vertellen is dat niet te doen. Daarna konden we eindelijk lekker spelen met de kinderen en mocht ik de ballonnen die de kinderen van mijn werk hebben verzameld aan de kinderen hier geven. Weer een moment wat ik nooit meer vergeet, ik kwam aan met de ballonnen en de kinderen rende op mij af, duwen en trekken zelf huilen voor een ballon... Ik noemde regelmatig dat ik genoeg ballonnen had voor iedereen maar toch bleven ze huilen en duwen en trekken. Wel grappig was dat de kinderen zeiden; I want colour red of I want colour yellow. Mijn tips werken goed !!!
Uiteindelijk toen alle kinderen ballonnen hadden en ik naar adem hapte, zag ik hele blije kinderen volop aan het lachen en glunderen omdat ze een ballon hadden. Ik genoot optimaal van al die gezichtjes.. en of course ontroerde mij dat weer.. Aan de andere kant van het hek zag ik kinderen staan die naar onze ballonnen keken, ik stond op en gaf ook die kinderen door het hek een handje ballonnen, hoe blij die kinderen waren pfff raakte mij opnieuw heel erg.
1 van de oudste meisjes kwam naar mij toe en begon over de tekening die ze gisteren had gekregen van een meisje van mijn werk, ze wilde graag iets terug schrijven en of ze dat aan mij mocht geven, BROK IN DE KEEL.. tuurlijk !! Na deze toch wel heftige dag ben ik na het avondeten meteen naar mijn kamer gegaan. Ik was erg moe en het ondanks alles, vandaag een dipdag en miste thuis. De uitslag op mijn ogen is nog niet weg en jeukt ontzettend erg, Annemie heeft mij net een zalf gegeven hopelijk helpt die. Op mijn kamer aangekomen even de kamer inspecteren op zn Pink Panthers en met mijn nieuwe spray die ik vanochtend even snel had gekocht. Onder de douche, inspecteer luizenleven nog even en zie geen veranderingen.
Morgen om 6.45 ontbijt, gaat denk ik een heftige dag worden tijdens het medisch spreekuur. Dat is de hele dag en er komen mensen van allerlei dorpen voor medische hulp. Op dezelfde plek waar ik vorige week zondag ben geweest, ik wil graag dat de kinderen naast alles morgen plezier hebben en neem ballonnen mee voor ze...

De Afrikaanse kikkers zijn trouwens allemaal overleden denk ik want heb ze niet meer gehoord, HAHAHAA karma want nu ik dit typ hoor ik er 1..
Bunker klaarmaken en nog de laatste puntjes op de I zetten wat betreft mijn Pink Panther tactiek. Slaaplekker allemaal.

Dikke kus en knuf,

Mammie Mennie.

  • 07 Oktober 2016 - 22:54

    Damantha:

    Lieve schat! Super leuke verhalen allemaal!
    Lekker je ding doen daar, fijn dat het zo goed gaat daar ❤️
    Voor je het weet ben je weer thuis!!!
    Dikke knuffel & kussies!
    Trots op oe ❤️

  • 08 Oktober 2016 - 00:00

    Britt:

    Wat een verhaal weer! Super leuk om te lezen hoe jij je dagen doorkomt! Ben trots op je xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mandy

Actief sinds 22 Sept. 2016
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 7080

Voorgaande reizen:

29 September 2016 - 15 Oktober 2016

Welcome Home

Landen bezocht: